Bygg färdigt E6 och E45 nu!

· Debatt
Författare

Olyckan vid Dynekilen belyser väl vilka konsekvenser en trafikolycka på E6 eller E45 får för hela Sverige och Norge. Tung lastbilstrafik leds på smala vägar till nästa tullstation i Charlottenberg.Avståndet Uddevalla till tex Fredrikstad i Norge, där många kemikalieanvändare finns ökar från 14 mil till 36 mil! E6 är Norges pulsåder ut i övriga Europa. Inga egentliga alternativa vägar finns. Inte för de som har något att förtulla. Tullstationer finns i Svinesund, Charlottenberg Östersund och Abisko. Olyckor som blockerar vägarna E6 och E 45 inträffar varje dag. Oftast är vägen bara avstängd någon eller några timmar men konsekvenserna drabbar inte bara Västra Götaland utan får återverkningar i Sverige Norge Danmark, Tyskland och Polen.E6 och E 45 behövs inte för att få ut mer bilar på vägarna utan för att få bort köerna som ringlar fram i snigelfart. Sträckan Uddevalla-Strömstad, 91 km, tar sommartid upp mot fyra timmar med bil. Medelhastighet 25 km/timmen. Det är allt annat än miljövänligt. En motorväg från Trelleborg-Svinesund skulle mer än halvera utsläppen från trafiken. Eftersom järnvägsspåren för länge sedan nått kapacitetstaket är järnvägen inget allternativ. Det finns helt enkelt inga spår lediga. En satsad vägkrona i Västra Götaland ger plus inte bara här utan i hela Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och Polen. En satsad järnvägskrona likaså.Bygg klart nu! 

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: