Jag åkte med Carlsson på taket och överlevde!

· Götaland
Författare

454px-erikcarlssonsonett3SAAB hade pressvisning av SAAB 900 Aero. Pressen var inbjuden att åka med SAAB:s rally och testförare däribland rallylegenden Erik ”Carlsson på taket”.  Vi hamnade naturligtvis i Eriks bil. -Klart du ska åke me mej, jag känner ju morsan din. sa Erik.

-Djävla morsan tänkte jag. Men det var bara att äntra bilen. Satte mig bakom Erik så jag kunde få med hans välkända nuna genom backspegeln på samma gång som vägen. erik körde nästan bilskollärarmässigt genom Trollhättan bort mot Gärdhemsvägen. En ökänd inofficiell några kilometer lång teststräcka för SAAB. Knappt 5 meter bred, slingrig både i sidled och höjdled. Där vaknade rallylegenden till med besked. Turbomotorn gav bilen och oss som satt i den en hästspark. In bland träden, lätt vänsterböj, följt av en liten nerförsbacke därefter en lätt höger, uppförsbacke, hjulen lättade från marken. Så fort hjulen tagit mark svänger vägen höger Erik körde brett i kurvorna med uppställ och allt. Men men men, märkligt nog var det inte obehagligt. Erik körde så mjukt och växlade så exakt vid rätt tillfälle. Höger höger vänster höger vänster raksträcka vänster höger Erik spelade på bilen som en violinvirtuos på sin violin. Mycket fortare än vi anat kom vi ut på ”allmän väg” igen och Erik körde oss mjukt tillbaka till SAAB:s parkering. När vi klev ur kom rallylegenden Per Eklund gående mot en annan SAAB för att ge kollegor en åktur. Då ropade Erik till Per: -Det var en djäkla bil till att gå, jag pressade mitt rekord på Gärdhemsvägen med 24 sekunder! -Där fick du nå´t att bita i Per.

När vi åkte tillbaka till redaktionen var den annars så talföre reportern väldigt tyst. 

Har inte fått chansen att åka med Carlsson på taket sen dess men jag skulle inte tveka att göra om det. Han har bilen i sin hand. Har åkt mycket mycket långsammare med andra som inte haft koll på något alls.

Kommentera

